ВЗАИМОСВЯЗЬ ИСТОРИОСОФИИ И МИФОЛОГИИ В МЕТАКОНЦЕПЦИИ РОМАНА А.ВАРЛАМОВА «МЫСЛЕННЫЙ ВОЛК»

кандидат филологических наук, доцент Александра Штепенко

Украина, Херсонский государственный университет

ПОЛНЫЙ ТЕКСТ PDF

Abstract.

The article focuses on the specifics of the implementation of the author’s strategy of the historiosophical and metomythological strategies of mythology in the Aleksey Varlamov’s novel «Animaginary wolf». The basic mythological models of the metaconception of the novel are characterized. A symbolic concept “mental wolf” as the center of the apocalyptic myth in the text is analyzed.

Keywords: metaconception, mythological strategy, literaturecentricity, modernist’s model of the creator, author’s myth.

References

1. Абашева М. П. Литература в поисках лица (Русская проза конца ХХ века: становление авторской идентичности)/ Марина Петровна Абашева. – Пермь: Изд-во Пермского университета, 2001. – 320с.
2. Варламов А.Н. Мысленный волк: роман / Алексей Варламов. – Москва: АСТ: Редакция Елены Шубиной, 2015. – 508 с.
3. Кривцун О.А. Художественные эпохи в культуре Нового времени: проблемы идентификации / О.А. Кривцун // Искусствознание. – 2001. – № 1. – С. 17–39.
4. Мережинская А.Ю. Художественная парадигма переходной культурной эпохи. Русская проза 80–90-х годов ХХ вка: Монография. – К.: ИПЦ «Киевский университет», 2001. – 433 с.
5. Силантьева В.И. Теория переходности: традиционный литературоведческий и синергетический подходы// Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Філологічні науки».- Дніпропетровськ., 2014.- № 2(8)32.- С.10-31