ВІДЧУЖЕННЯ ТА САМОТНІСТЬ ЯК ФОРМИ ПОВЕДІНКИ МАРГІНАЛЬНОГО ГЕРОЯ В РОМАНІ П. НІЗОНА «CANTO»

DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_sr/01062018/5637

Кучер Зоя к. філол. наук, доцент

Україна, Черкаси, Черкаський державний технологічний університет

ПОЛНЫЙ ТЕКСТ PDF

Abstract.

The purpose of the article proposed is to study the state of alienation and loneliness as forms of behavior of a marginal hero in the novel «Canto» by P. Nyson, the Swiss German-speaking writer of the «new generation». The phenomenon of a marginal hero in the Swiss literature is currently unexplored in the modern native literary criticism, as well as the work of writers of the «new generation» in general, which indicates the topicality of the proposed topic. The problem of a marginal personality has long been of great interest for such humanities as philosophy, psychology and sociology. Therefore, it is quite logical that the basis of understanding of the very concept of «marginality» is in theoretical works of American sociologists Robert Park and Everet Stounkvist. It should be noted that, analyzing the state of a marginal personality, first of all, R. Park and E. Stounkvist concentrate on its inner world and define specific personal components that reflect the cultural conflict of a marginal, namely disorganization, feeling of inappropriateness, failure, restlessness, anxiety isolation, frustration, despair, mental disorganization, unstable identification, sense of absurdity of existence, egocentrism, alienation and loneliness. In the process of the analysis, we come to the conclusion that almost all of these characteristics are clearly traced as the main features of the protagonist character in the novel «Canto», who remains a stranger in a big city, doomed to complete and insoluble isolation and escape from himself and from others as well.

Keywords: alienation, loneliness, marginal hero, new generation, cultural conflict

References

1. Парк Р. Э. Культурный конфликт и маргинальный человек / Роберт Парк; [пер. с англ. В. Г. Николаев] // Социальные и гуманитарные науки. Социология. —1998. —№ 2. —С. 172—175
2. Стоунквист Э. Маргинальный человек. Исследование личности и культурного конфликта / Эверет Стоунквист; [пер. с англ. В. Г. Николаев] // Современная зарубежная этнопсихология. — М.: Наука, 1979. —218 с.
3. Тейлор Чарльз. Джерела себе: Творення новочасної ідентичності. — К.: Дух і Літера, 2005. — 696 с.
4. Фрай Н. Анатомия критики / Нортроп Фрай; [пер. с англ. А. С. Козлов, В. Т. Олейник] //Зарубежная эстетика и теория литературы XIX— XX вв.; [сост. Г. К. Косикова]. — М.: Изд-во Моск. ун-та, 1987. — 367 с.
5. Фуко М. Ненормальные: Курс лекций, прочитанных в Колледже де Франс в 1974- 1975 учебном году / Мишель Фуко; [пер. А. В. Шестакова]. — СПб.: Наука, 2005. — 432 с.
6. Arnold Heinz Ludwig. Paul Nizon // Text + Kritik: Zeitschrift für Literatur. — 1991. — Heft 110. — 98 S.
7. Nizon Paul. Gesammelte Werke. — Bd. 1: Canto. —Suhrkamp Verlag Frankfurt am Main, 1999. —251 S.
8. Pezold Klaus. Die Schweizer Literaturgeschichte: die deutschsprachige Literatur im 20. Jahrhundert. — Leipzig: Militzke, 2007. — 528 S.
9. Rusterholz Peter, Solbach Andreas (Hrsg.). Schweizer Literaturgeschichte. — Stuttgart; Weimar: Metzler, 2007. —529 S.