СЕМАНТИКА ОСНОВНИХ ЕЛЕМЕНТІВ МУЗИЧНОГО МОВЛЕННЯ HARD-AND-HEAVY: ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ

кандидат мистецтвознавства, доцент Васильєва Л. Л.

Україна, м. Миколаїв, Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського, доцент кафедри музичного мистецтва

ПОЛНЫЙ ТЕКСТ PDF

Abstract.

The article describes a complex of hard-and-heavy‟s musical language basic means. It includes: a twelvethonic diatonic scale; tonal lado-harmonic system with predominance of plagality and medianism; tonic ostinatо as the basis of the centralization; melody of speech and motor-to-current origin with predominance of short diatonic lines and various ornamentation; traditional and «experimental» meters, different syncopation, parallel metric series.
The semantic analysis of the main elements of the hard-and-heavy musical language allows us to
conclude that negative images and states predominate, a high degree of drama and exaltation in heavy rock. This puts hard-and-heavy on a special place in the rock music‟s genre system as a subgenre, which was the first to combine the signs of mass and academic music in the general process‟s field of the twentieth century‟s art expression.

Keywords: hard-and-heavy, the musical language, harmony, melodies, metre-rhythm, semantic.

References

1. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. — 2-е изд. — Л.: «Музыка», 1971. — 376 с., нот.
2. Вашкевич Н. Л. Семантика музыкальной речи. Музыкальный синтаксис. Словарь
музыкальных форм. Конспективный дополнительный материал к курсу теории музики, 2011г.
режим доступа: http://authors.tvercult.ru/sites/default/files/text/vashkevich/semantika2012.pdf
3. ГИД. Special Metal II. Death. — 93 c.
4. Кастальский С. Хард-рок / Хэви-метал. Все ниже по спирали // Ровесник -1999. — № 9.
— С.35-36, 44.
5. Музыкальная эстетика Западной Европы XVII–XVIII веков / сост. текстов и общ.
вступ. ст. В. П. Шестакова. – М. : Музыка, 1971. – 688 с.