ЭКСТРАПОЛЯЦИЯ ВЕТХОЗАВЕТНЫХ НРАВСТВЕННЫХ КАНОНОВ НА СОВРЕМЕННОСТЬ В ПЬЕСЕ НАДЕЖДЫ ПТУШКИНОЙ «ОВЕЧКА»

канд. филол. наук Авдонина Т. В.,
старший преподаватель Королѐва Е. А.

Республика Беларусь, г. Гомель,
УО «Гомельский государственный университет имени Франциска Скорины»

ПОЛНЫЙ ТЕКСТ PDF

Abstract.

The paper deals with the comprehension of some features of biblical poetics in the postmodern drama of playful nature by N. Ptushkina on the conceptual, content (theme, point, problem, pathos) level and on the level of internal, artistic (plot, composition type) form. The drama is based on the story of the rivalry between the biblical characters Jacob and Esau, Jacob and Laban, Leah and Rachel. Attention is drawn to the structure of the play whose plot lines are regarded as a manifestation of the author‟s parodic and ironic play with the Old Testament. There are two main themes: 1) the theme of deception and forgiveness and 2) the theme of passion and love. The play by N. Ptushkina gives rise to a lot of questions and claims, but the playwright recognizes the Bible as the highest standard of poetic art, although familiarly reinterprets it to express her cruel view of modern humanity, peace, love.

Keywords: drama, theatricality, keynote, composition, culminating dominant, pastichiating, Old Testament text.

References

1. Новая Женевская учебная Библия: Священное писание, Синодальный перевод. –
Hänssler-Verlag : Издано в сотрудничестве с «Библейской лигой» и Миссионерским союзом «Свет на Востоке», 1998.
2. Скоропанова, И. С. Русская постмодернистская литература: новая философия, новый
язык / И. С. Скоропанова. – СПб.: Невский простор, 2001.
3. Ерофеев, В. Крушение гуманизма № 2 / В. Ерофеев // Страшный суд. – М. : Союз
фотохудожников России, 1996.